Svar till Ema och Mimmi.

Har fått några fler frågor i kommentarerna. Jag klippper inte in dem, ni får läsa själva här.

Ema, jag kan bara svara det jag redan har svarat. Tillräckligt mycket mat tillräckligt ofta = lugn och nöjd kropp = normalvikt (de flesta stannar på BMI 20,5-23). För lite mat eller mat för sällan= missnöjd kropp = undervikt eller övervikt. Det är inte svårare än så. Det finns ingen bra kontroll, om du frågar mig. Ätstörda ska inte träna alls, om du frågar mig. Skit i vad dina vänner äter, om du frågar mig. Och vi tror ju alla att vi är dömda att vara mulliga och att vi har någon speciell ämnesomsättning som gör att vi aldrig kommer stanna i vikt och att vi aldrig kommer bli nöjda eller kunna släppa på kontrollen. Men vi är inte så jävla speciella som vi tror.

Vad glad jag blir att du vill söka hjälp. Du kommer inte ångra det! Eller jo, det kommer du. Men inte i slutändan!

Mimmi, läs detta. Mackornas storlek är.. mackor. Vanliga. Vi får Fazer Aktiv Råg/Flerkorn, såna runda bullar. Då äter vi en sån bulle (som ju är delad i två) som en macka. Det är viktigt att inte hänga upp sig på sånt, även om jag förstår att du blir osäker. En måltid på McDonald's är burgare, strips och läsk. Sallad vet jag inte, vi rekommenderas inte att äta sallad eftersom kroppen inte blir lika nöjd på kall mat. Pizza innebär en fullstor pizza med lite pizzasallad. Man ska inte äta burgare och pizza varje dag, men om man äter som man ska annars, så att kroppen är tillfreds, lugn och har en bra förbränning, då kan man göra det tre-fyra gånger i veckan utan att det påverkar vikten eller hälsan.

Som jag sa till Ema: Tillräckligt mycket mat tillräckligt ofta = lugn och nöjd kropp = normalvikt. Det innebär att vårt matchema gör att normalviktiga står stilla i vikt, underviktiga går upp i vikt och överviktiga går ner i vikt. Vissa som är väldigt underviktiga får ändå näringsdrycker, eftersom det kan vara viktigt att de går upp i vikt lite fortare.

Vad stolt jag blir när du säger att du inspirerar, tack!


Kommentarer
Postat av: Ema

"eller jo det kommer du" - hahaha! Tack för svaret. Men tänk om du sedan kunde lita på dina hunger och mättnadskänslor och dessa skulle säga till dig att du äter för mkt/för litet. Skulle du då börja följa dessa även om det innebar en halvering eller en dubblering av matintaget? När jag läser i mattillåtet så står det att äter man fast att man är mätt och belåten (vilket jag är på mitt, skralare intag och om jag åt mer skulle jag göra det av andra skäl än hunger) år ut och år in så kommer man att få en övervikt på sikt. Okej, jag vet att jag märker ord på ett ätstört vis men det känns inte som att någon kan övertyga mig nog många gånger! Klarar typ inte av när ätstörningsprofeter säger olika heller.



Grattis till den lyckade festen!!! Jag känner mig helt fail som lyckades GLÖMMA earth hour och hade på datorn med spotify (fast inga lampor på). Kram kämpe, du är min idol.

2011-03-27 @ 18:39:19
Postat av: therese

Åh vad du svarar bra! <3

2011-03-27 @ 21:19:26
URL: http://skuggdoft.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0