Mat (ÄT!)

På SCÄ har jag fått lära mig att äta mig frisk. Jag tror stenhårt på det konceptet - dels för att alla deras förklaringar kring det är logiska, dels för att jag jag inte har något val. Jag vill inte vara ätstörd längre, jag vill bli frisk. Jag har redan valt både pest och kolera, på samma gång. Det finns ingenting som gör att jag vill stanna kvar i sjukdomen längre. Dessutom vet jag precis hur jag ska göra för att gå ned i vikt, precis hur mycket jag vill, om jag nu vill göra det senare. Jag tänker ge det här en chans. Om någon tycker att det här är galet eller att jag äter för mycket eller tror sig veta bättre, snälla håll det för dig själv. Men prova gärna själv!

Tips från Stockholms Centrum för Ätstörningar - fritt tolkade av moi:

  • Försök äta på samma tider varje dag, tills din kropp är i balans. När kroppen börjar lita på att den får energi regelbundet så går den ur sitt svältläge, förbränningen gör att kroppen strävar efter sin egen idealvikt och dina naturliga hungers- och mättnadskänslor kommer tillbaka.
  • Ät tillräckligt mycket. Inte förrän du gör det så kommer du få tillbaka energi och hjärnverksamhet, och suget att hetsäta kommer kvarstå.
Förslagen nedanför är för en vuxen kvinna som inte tränar. Även de är hämtade från SCÄ.

Frukost (välj ett förslag):
  • 1 port havregrynsgröt med 2 dl mjölk och 2 msk sylt, 1 glas juice, 2 skivor bröd med smör och pålägg.
  • 3 skivor bröd med smör och pålägg, 1 frukt, 1 glas juice.
  • 2,5-3 dl yoghurt eller fil, 1 dl müsli eller 2 dl flingor, 1 glas juice, 2 skivor bröd med smör och pålägg.
Mellanmålsförslag (välj ett förslag tre gånger om dagen):
  • Yoghurt med müsli och bär.
  • 1-2 skivor bröd med smör och pålägg.
  • 1 bit fikabröd (bulle, mjukkaka).
  • 1 glass.
  • 1 frukt.
  • 150 g godis.
Lunch och middag (ett förslag, mängdexempel):
  • 8-10 normalstora köttbullar, 3 normalstora potatisar, sås och sallad.

Jag kan redan nu berätta att det inte är särskilt ekonomiskt att äta sig frisk. Min förbränning har definitivt ökat, för de flesta av mellanmålsförslagen ovanför räcker inte för mig. Tydligen blir det så när kroppens insida lagar sig, det krävs mycket energi. Jag äter två mackor eller en stor portion müsli och yoghurt varje mellanmål, och om jag äter en bulle eller godis så äter jag det utöver måltiderna. Jag är inte redo att utmana min hunger med såna omättande måltider.

ÄT, mina vänner!!



Kommentarer
Postat av: Linda

Hej, kul att du e tillbaka. Vad söt Bambi är :)Vad är hon för ras? Hur gammal är hon? Hästar är så fantastiska, önskar själv att jag red mer trots att jag har svårt att klara av att binda upp mig. Grattis i efterskott, kram

2011-02-01 @ 22:01:53
URL: http://frokenlejon.blogg.se/
Postat av: Ida

Åh va bra att du la upp detta:-) Hjälper mig att inse att man kan och SKA äta mer än jag tror. Jag vet ju det innerst inne men tror ofta att jag äter för mycket.

Jag är så rädd att börja äta normalt för är rädd att förbränningen inte kommer igång. Jag är normalviktig nu och äter ett mål lagad mat och resten mackor o yoghurt typ. Om jag skulle börja följa ett schema som detta är jag rädd att gå upp i vikt. Kanske behöver jag det lite... Eller så startar förbränningen som på dig:-) Vore så skönt men vågar inte...

Stor kram på dig

2011-02-01 @ 22:05:16
URL: http://fightforlife.bloggsida.se
Postat av: Martina

Bra inlägg. mycket bra inlägg. min första tanke var illa nog, men kära värld, ska man äta så mycket?! Så helt ärligt, jävligt fint att se!!



Och tack för kommentaren, den värmde!

2011-02-18 @ 21:15:56
URL: http://mistermartina.blogg.se/
Postat av: My

TACK för att du delar med dig av sådant här. Nu vet jag, att också mitt matschema är realistiskt. Nu käkar vi på tycker jag :)



KRAM!

2011-03-01 @ 20:34:03
URL: http://tankarimy.blogspot.com
Postat av: anna

Hej det här hjälpte mig oxå. förra året när jag gick på en ätstörningsenhet känns det som mängden var liite mindre än du skrivit här. Det som är svårt är att man oftast är hungrigare än den mängden man lärde sig äta där till lunch. Men jag är på rätt väg, ska bli frisk o har kommit så mycket längre. Fantastiskt att blivit mer snabbtänkt :)tuggandet har jag först kommit in i nu! tugga maten är så bra. jag som hetsätit innan, då känner man skön mättnad o man behöver inte vara rädd, kroppen ljuger inte om vad den behöver! lättare sagt än att leva därefter, men det kommer. :)

2011-04-27 @ 08:34:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0