Det fungerar!

Vet ni vad det bästa med min behandling är? Jag tror verkligen på det. Jag känner mig så stark i det här, så det spelar ingen roll vad andra tycker och tror längre. Ifrågasätt gärna mitt matintag, för jag vet precis var jag står.
  1. Jag är piggare.
  2. Jag kan koncentrera mig.
  3. Jag är mer social.
  4. Jag ser frisk ut.
  5. Jag blir nöjd efter en lagom mängd godis/glass etc.
  6. Jag tänker bara på mat när det är dags att äta.
  7. Jag blir hungrig lagom tills det är dags att äta.
  8. Jag blir nöjd när jag har ätit.
  9. Jag mår bra.
  10. Jag är normalviktig.
  11. Jag går inte upp i vikt.
Det fungerar verkligen.

Jag önskar att jag kunde få alla att inse det, att lita på det. Men det är upp till var och en att våga.

Förresten: Ema, om du fortfarande läser! Apropå det du sa om att din pappa är läkare, och att han har sagt att det jag äter är för mycket. En terra på SCÄ har berättat att han behandlade en väldigt underviktig tjej en gång, vars far var läkare. Pappan var ute och sprang med henne två gånger i veckan, för det trodde han var hälsosamt.. Get my point? Att din pappa är läkare betyder inte att han vet hur ätstörda kroppar och hjärnor fungerar. Att era pojkvänner har PT-utbildning betyder inte att de vet hur ätstörda kroppar och hjärnor fungerar. Att era psykologer har utbildning betyder inte att de vet hur ätstörda kroppar och hjärnor fungerar. Kom ihåg det.


Kommentarer
Postat av: Faran

Härligt att läsa din lista!

Ha en bra helg!

/Jockes truly

2011-03-26 @ 13:53:09
URL: http://smakblogg.blogg.se/
Postat av: Ema

Japp, det är helt sant. Grejen är den att jag litar inte på någon, minst av allt läkare. För de flesta måste man förklara hur världen fungerar, om de över huvud taget lyssnar vill säga. Ibland är det alltför upptagna av sina egon och sin prestige.



Pappa säger själv att han inte vet något - men hur ska man gå sig själv till mötes när man vet att man blivit ordinerad så mycket mindre mat förr - som man gick upp i vikt av trots av normalvikt. Då känns det svårt att äta 25% mer därtill och tro att man ska vara viktstabil. Visst, kanske går jag bara upp 1-2 kilon och stannar där, men kanske måste jag acceptera att jag är en av de som ska ligga på BMI prick 25 om jag ska äta enl. scä:s matschema (mardröm). Äter jag enligt capios (2 rejäla normalportioner, frukost gröt med mjölk+knäckebröd samt 1 smörgås som mellis och kvällis) går jag också upp i vikt, äter jag enligt mina hunger och mättnadskänslor stannar jag i vikt men snittar på ca 14-17hundra kcal om dagen utan mer rörelse än 1-1,5 timmes promenad/dag. Förlåt om jag upprepar mig och redan sagt detta, men jag är av den ältande sorten. Har fått en remiss skickad till psyk - jag vet att de kommer att vara inkompetenta och säkert ge mig ett schema mindre än vad jag äter nu om de mot förmodan vill ta emot mig på ät.. - men jag ska försöka slåss för att eventuellt hamna på mhekliniken. Får jag inte komma dit får jag väl fan betala skiten själv genom lån. Frisk ska jag bli och mat ska jag äta - men hur mkt? Den ätstördes ständiga fråga.



Tankegångar i huvudet som säkert rör sig i de flesta andras: Är jag dömd att bli mullig? Har jag fötts med dålig ämnesomsättning eller va?! Hur mkt äta? Måste jag träna för att vara smal? (inte mager, bmi 20-ish) Ska jag lita på mina hunger och mättnadskänslor eller ska jag äta efter schema nu när jag redan är normalviktig? Ska jag lyssna på den här eller den här personen? Borde jag träna likt alla mina vänner? Borde jag äta som mina "friska" vänner - dvs mindre än vad jag äter nu för bövelen? Ska jag släppa på all kontroll eller finns det bra kontroll? Varför slutar inte tankarna kring detta tugga och tugga och tugga och tugga? Är jag stor eller är jag inte stor? osv osv osv... vilket härligt liv. Speciellt eftersom jag är beredd på att jorden ska gå under 2012. INTE ENS NÄR JAG TÄNKER PÅ DET KAN JAG SLÄPPA ÄTSTÖRNINGSFANSKAPET! Sett ur det perspektivet är det verkligen fail. Menförihelvete..

2011-03-26 @ 15:11:46
Postat av: My

Försöker tro på dig och din härliga lista. Jag vill också nå dit, till din känslan. Jag SKA nå dit. Tack för peppningen :)



Kram!

2011-03-26 @ 15:59:13
URL: http://tankarimy.blogspot.com
Postat av: mimmi

Hej, jag tänkte höra hur det ser ut med mellanmål och frukost på idun, hur många mellanmål äter ni och har du ngn lista med mängder på dem?



Hur ser en frukost ut? En annan sak jag undrar över är vilket mjukt bröd ni får där, har svårtt att veta hur "stora" mackor jag ska välja, de varierar ju så mkt i storlek.



En annan sak jag undrar är, om man äter på mc donalds, vad räknas som en bra portion, samma sak med om man äter en sallad ute eller en pizza på restaurang?



Är eraat matschema till för att stå still i vikt eller går de som är underviktiga upp i vikt på det, eller dricker de ND?



Kämpa på! Du inspirerar verkligen. mimmi

2011-03-26 @ 18:30:08
Postat av: Lisa

Känner precis samma! Önskar också att fler kunde inse detta!:)

2011-03-28 @ 09:57:07
URL: http://www.hatkarlek.wordpress.com
Postat av: viktoria

Du är fantastisk duktig och väldigt bra på att skriva :)!



Kram på dig!

2011-03-29 @ 19:45:18
URL: http://enlivsblandning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0