Svar till Ema och Mimmi II.

Svar på frågor som ställdes här och här.

Ema, jag skulle redan kunna lita på mina hungers- och mättnadskänslor, men de följer matschemat så jag tänker inte på det. Jag blir mätt av det jag äter, och jag blir hungrig lagom tills det är dags att äta. Ibland blir jag inte mätt - men om jag tänker tillbaka på det senaste dygnet så inser jag alltid att det beror på att jag har slarvat lite någonstans. Klart att kroppen vill ha mer då. Jag oroar mig inte för någon dubblering eller halvering av matintaget, för det kommer aldrig hända. Jag mår bra av det jag äter nu. När jag börjar träna igen så kommer jag behöva mer, men inte dubbelt så mycket.

Jag gillar inte alla delar i Mattillåtet, och det där är en sån del. Överviktig blir man inte av att äta så mycket som man ska. Jag känner en massa ätstörda som tycker att de blir mätta efter ett äpple - det är ju fel, så att äta trots att man är "mätt" är inte alltid fel. Men jag känner ingen som fortsätter vara hungrig efter att ha ätit som vi rekommenderas på Idun, åtminstone inte om de verkligen följer det. Däremot blir man snorhungrig av att äta oregelbundet, och då får även friska människor den där bottenlösa känslan som infinner sig när man har hetssug (friskt folk blandar dock inte in känslor..). Då fungerar alltså inte hungers- och mättnadskänslorna som de ska. Kroppen är stressad och tror att den måste samla på sig en massa mat eftersom det kan dröja tills den får energi igen. Matintag för sällan = för lite mat eller för mycket mat på samma tidpunkt = dålig förbränning = övervikt eller undervikt. (Jag älskar mina ekvationer. Matematikern).

Och du, ett hett tips: Sluta räkna kalorier. Jag vet att det känns som om det sitter som gjutet, men det går att träna på att avbryta räkningen. Ingen frisk räknar kalorier, alltså ska inte du heller göra det.

Idol, säger du? Fan, jag blir ju generad..

Mimmi, jag äter inte frukost på Idun och har annat bröd hemma, så jag har inte funderat på det. Men som sagt, två halvor är en macka. Jag har blivit rekommenderad att dricka minst ett glas juice om dagen, och ungefär ett glas mjölk (ibland dricker jag inte mjölk alls, ibland flera glas). Jag har fått en miljon mellanmålsförslag, och i många ingår ett glas mjölk.

En frukt och/eller en hårdbrödmacka till maten, vet jag. Men vi har inga "regler" för att få in visst många frukter. Jag äter banan i morgonfilen, äpple eller päron i yoghurten till ett mellis och ibland en frukt efter maten.

Min behandlare sa att jag kan äta hamburgare, pizza eller liknande "fast food" tre-fyra gånger i veckan utan att det påverkar vikten. Det är ju mer energirik mat, så om jag skulle äta det två gånger om dagen så skulle det totala intaget bli för stort. Nu gör det inget att vissa måltider blir lite kaloririkare, min förbränning är igång och kroppen tar hand om det som då och då överstiger mitt normala kaloriintag. Utöver schemat äter jag lite godis, det blir inte mycket (kanske från två godisar till två hekto) för jag är inte så sugen när jag äter alla mål som jag ska. Men som sagt, kroppen tar hand om sånt som blir utöver, om förbränningen är igång och kroppen i vanliga fall får lagom med mat.

Roligt med frågor! Hoppas att det hjälper er.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0