Godis'n'stuff.

Anonymous:
"Hej, jag undrar hur mycket godis du äter för att det ska motsvara ett fullvärdigt kvällsmål? Om du äter godis, räknar du alltid det som ett mellanmål då eller äter du ibland godis utöver schemat? Vad rekommenderar SCÄ? Hur ofta och vilka mängder kan man äta utöver schemat utan att gå upp i vikt?

Enligt SCÄ's matschema, dricker man mjölk eller vatten till maten? Äter man knäckebröd till maten eller frukt?"

Hey you.

När jag äter godis som mellan- eller kvällsmål har jag blivit rekommenderad ungefär 150 gram lösviktsgodis eller Twix/Japp dubbel/Brejk dubbel/kexchoklad etc.

I början, när man ska bygga upp kroppen och lära sig äta sina sex mål om dagen, då kan kroppen behöva mer matiga mellanmål. Då är det bättre att äta godis utöver de andra målen. Jag har ju hetsätit förut, så när jag började min behandling var jag livrädd för att inte bli nöjd. Då vågade jag verkligen inte äta godis som mellanmål, eftersom det inte är lika mättande, så då åt jag det alltid utöver matschemat. Nu är jag nästan alltid nöjd så nu äter jag oftast godiset som ett mål. Men vissa dagar blir det fortfarande utanför schemat.

Min terra sa något om att jag kan ha en dag i veckan då jag äter hur mycket godis/chips/ostbågar jag vill, förutom den mängd godis jag redan äter. Jag kommer inte gå upp i vikt av det, eftersom jag äter som jag ska annars och därför håller igång en bra förbränning. Det förutsätter förstås att jag inte kompenserar, för då kommer jag få tillbaka "passa på"-känslor och börja hetsäta igen.

Jag har fått förslag på tre olika varianter av dagmatsedlar, och på de bilderna syns ett glas mjölk per dag, ett glas juice per dag och en öl per dag (yay! Hade glömt de här bilderna). Vid varje lunch och middag syns en frukt eller en hårdbrödmacka, eller både och.

Jag tror att det är viktigt att inte hänga upp sig på mängderna. Det är bra att ha riktlinjer, men blir det mer ibland så händer det ingenting för det. Kroppen kan hantera det, särskilt när den får i sig tillräckligt i övrigt. Förbränning, du vet.

Good luck!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej!

Jag ignorerar faktiskt allting han säger när han pratar om sånt. Jag försöker däremot hjälpa honom ibland genom att ge förslag och påpeka saker. Det som däremot är jobbigt, är när jag ser att han tittar på innehållsförteckningar på saker o ting, eller nämner nått om att "denna är nyttigare" eller "denna innehåller mer socker".. men jag har liksom vant mig, jag tar inte åt mig, utan tänker att det är vad han vill gå efter liksom.. kopplar bort öronen helt enkelt med allt som har med vikt, träning, dieter, kcal, kolhydrater etc o göra.. det gäller allt, även när jag ser nåt eller när kompisar pratar.

Han har däremot mycket kunskap han också om sådant. han gick viktväktarna för många år sedan och han har gått en gyminstruktörsutbildning för typ 1 år sen.. men tja.. jag vet nog mer ändå..

Jo... det är jobbigt är det, riktigt jobbigt. Kanske vågar mig på att skriva mer om det i bloggen.. jag vet inte.

Är det någonting med Jocke också som du tvivlar på i er relation eller är det bara just det att du inte tror att han älskar dig, saker om dig liksom?

kram på dig.

2011-03-21 @ 12:46:32
URL: http://www.hatkarlek.wordpress.com
Postat av: J

oj mathilda, det är så lätt att glömma hur bra du är, hur glad jag är sim har dig i min lillascäklass. Fan utan dig och T skulle vägen vara grymt mycket mörkare.



Såmycket av värme kärlek och bra mis skäringertankar till dig, ses imorgn

2011-03-21 @ 14:01:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0