Till Sara, igen.

Träning är oerhört ångestdämpande. Det var så det började för mig, när jag stod på löpbandet eller crosstrainern eller Body Pump-passet så försvann all oro. Särskilt skönt var det om träningen gjorde ont, gärna lite blodsmak i munnen. Men att dämpa ångest med träning är destruktivt. Friska människor kan använda det som en lugn stund för sig själva, de blir avslappnade och endorfinerna gör gott. Men det fungerar inte så på oss sjuka, det blir bara en verklighetsflykt och det krävs mer och mer, hårdare och hårdare pass för att få den där ångestdämpande effekten. Dessutom blir det ju ett beroende, vi mår dåligt när vi är utan träning, och ett beroende är aldrig något positivt.

Att ligga på rygg och lyssna på hög musik, eller att strosa (ströva/vanka/flanera/hasa) runt i skogen, det är inte destruktivt. Viktig skillnad där.

Jag vet, det känns vekt och dumt och väldigt ointelligent att inte klara av att äta som man ska. Men jag resonerar inte så om någon annan som har de problemen, så jag väljer att tycka att inte heller gäller mig.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Ema

Hur HUUUUR hanterar man omgivningens matvanor?! Både de jag lever med själv samt kompisar äter så väldigt mycket mindre än mig och ändå kan de vara både tjocka och smala. JAG FATTAR INTE!!! Och jag fattar extra mycket inte hur jag ska kunna sätta i mig sådana mängder utan att bli större än dem?! Och varför säger alla olika angående hur mycket man ska få i sig? Och varför kan jag inte bara våga fullt ut på riktigt för?! Jag vill kunna äta ordentligt men jag vill vara smal på samma gång. Så är det bara..men är det naivt att hoppas på? När jag ser på min omgivning ter det sig extremt naivt.. speciellt eftersom jag inte rör på mig nästan alls. Herregud, när ska man komma ur den här jävla karusellen.. och inte verkar kompisarna vara mindre ätstörda, alla tänker på kalorier och förbränning. JAG VILL INTE VARA SÅ!!!!! argh. behöver hjälp men vet inte vartifrån. :/. Kram, din blogg är bäst och sorry att jag avreagerade mig litet för mycket i den.

2011-03-20 @ 01:06:08
Postat av: Anonym

hej jag undrar hur mycket godis du äter för att det ska motsvara ett fullvärdigt kvällsmål? Om du äter godis, räknar du alltid det som ett mellanmål då eller äter du ibland godis utöver schemat? Vad rekomenderar SCÄ? Hur ofta och vilka mängder kan man äta utöver schemat utan att gå upp i vikt?

Enligt scä:s matschema, dricker man mjölk eller vatten till maten? Äter man knäckebröd till maten eller frukt?

2011-03-20 @ 11:47:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0