Självdisciplin.



Jag tror att det är väldigt, väldigt viktigt att rannsaka sig själv och ta reda på vad som är nedbrytande och vad som är konstruktivt för en själv. Det som är destruktivt måste man lära sig att undvika, även om det är svårt. Jag vet till exempel att jag mår dåligt av det här:

  • Aftonbladet och Expressen. Dels deras "hälso"-sajter, som triggar igång alla mina jag-borde-träna-fast-jag-inte-vill-och-aldrig-äta-sånt-jag-tycker-om-och-då-kanske-jag-kommer-tycka-om-mig-själv-tankar, dels deras journalistik i huvudtaget; jag blir förbannad av att tänka på vad människor lägger tid på att läsa.
  • Cosmopolitan, Veckorevyn.. eh.. med flera, jag minns inte ens vad de heter längre! Jag mår väldigt dåligt av deras regler för hur jag borde vara.
  • Osköna människor. Jag har lagt alldeles för mycket tid på att lyssna på utseendefixerade, sexistiska, osäkra, fördomsfulla människor. Omedvetet, förstås.
  • Samtal om kost, bantning, vikt, träning. På TV, i korridorsköket, i filmer, på tunnelbanan, i kassakön på Ica, på radion, i bloggar, i vänners Facebookstatusar.. Det finns överallt. Jag måste lära mig att stänga av, tänka friskt. Men det är svårt. Det märkliga är att vi ätstörda ofta är så bra på att sålla ut det "vettiga" i andra samtal, vi kan lätt avgöra när något är sant eller genomtänkt eller baserat på fakta, men när det gäller såna här samtalsämnen suger vi in varje ord. Mina kost-och träningstips ska bara komma från SCÄ. Punkt.
  • Ätstörda människor, som inte har insett att de vill bli friska än. Jag blir ledsen. Vill rädda dem. Vill få dem att förstå vad det är för helvete de försätter sig i, hur onödigt det är, hur mycket tid och energi som slösas bort, hur jävla mycket man ångrar sig sen, när hjärnkapaciteten börjar komma tillbaka och man inser att man skulle ha sökt hjälp så mycket tidigare. Jag blir trött.
  • Porr. Kan inte förstå att någon kan må bra av det, men så är det tydligen.
  • Snygga tjejer. Ja, jag inser att det här är något jag måste jobba med. Jag kan inte undvika er alla..

Du måste avgöra huruvida det är bra för dig att läsa min blogg. Jag hoppas att den kan fungera som stöd, men med tanke på att allt inte alltid är tip top här så är det mycket möjligt att den skadar vissa.

Jag mår bra av det här:
  • Vänner. Såna där riktiga som tycker om att vara nära mig för att de mår bättre då.
  • SCÄ och Idungruppen. De senare inkluderas såklart i punkten ovan, men ändå. Det är speciellt när vi är en grupp sådär.
  • Regelbundet matintag.
Oj, orkar inte. Det finns en massa saker jag mår bra av, men de här är viktigast just nu.

Just det, katten där uppe.. Otäck va?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0