Nöjd!

Åh, det här inlägget skulle jag vilja skriva så bra. Det har legat i utkastet i en vecka nu, det blir fan inte bättre..

Det här med att vara nöjd.

Jag har läst och hört alldeles för många kommentarer om att det är onödigt eller omöjligt att bli helt nöjd. Att inga kvinnor är helt nöjda. Att det inte är bra att bli "för" nöjd. Att det är okej att leva med lite hat och kontroll och förbud och skam och självförakt.

Vad är det för inställning? Jag förstår såklart att alla har svackor och dåliga dagar, men vem vill inte må bra? Vad är det för fel med att må bra över sig själv? Vad tänker ni om andra människor, att de inte borde vara nöjda? Finns det någon som är värd att vara nöjd över sig själv? Och, viktigast av allt, vad sänder det för budskap till era söner och döttrar om ni inte anser att människor ska vara nöjda med sig själva? Jag tror att mitt problem ligger just där. Alkoholismen, utbrändheten, depressionerna som mina föräldrar har haft, de har inte hjälpt mig. Men det som har lärt mig att hata mig själv, det är mammas och pappas syn på sig själva. De är aldrig någonsin bra nog, aldrig tillräckliga, måste alltid hävda sig.

Om jag fick välja mellan att vara en lycklig, trygg, lugn, ångestfri, älskad, social, glad kvinna med några extra kilon som är nöjd med sin kropp, eller en smal tjej med ätstörningstankar, så skulle jag välja den tidigare.

Det skulle såklart alla friska människor göra. Men så hade jag inte tänkt för några månader sedan, och jag tror att många ätstörda resonerar likadant. Vad är det för jävla tankesätt?? "Jag vill inte må sådär bra, för hon är rund". Va? Tänk över det, hur galet det är. Och tänk vad jävla fint det skulle vara att vara nöjd, oavsett vad man väger och oavsett vad man tror att andra tycker. Varför inte? Kan någon förklara det för mig?

Jag vill, jag vill, jag vill.

Tänkte lägga in en bild på en snygg och inspirerande kvinna, men jag hittade ingen. Alla kändisar har ju fallit för size zero-grupptrycket, eller så är bilderna retuscherade. Det får bli några på mig själv istället. Ödmjukt..






Jag är nog den modigaste som finns.



Kommentarer
Postat av: Matilda den andra

Ja det är du! Kram <3

2011-02-15 @ 07:56:16
Postat av: Nadja

Du är fantastisk! <3

2011-02-15 @ 11:55:22
Postat av: Magda

Och smoking hot är du också!!!!! damn!

2011-02-15 @ 17:55:21
Postat av: Ida

Måste säga att du är SKITSNYGG!!!! Menar det verkligen :-)

Håller med om det du skrev att hellre några extrakilon och va glad o nöjd än att vara mager och ångest varje dag... Men ändå är det så svårt=/

Modigt gjort! Tummen upp ;-)

2011-02-15 @ 18:32:43
URL: http://fightforlife.bloggsida.se
Postat av: Linda

Du får gärna kommentera hur mkt du bara vill, ledsen om jag inte är så flitig att kommentera hos dig, men jag läser varje inlägg du skriver. Och tycker du e så modig som lämnar ut dig själv så och gillar din ärliga stil.

kram

2011-02-15 @ 19:40:18
URL: http://frokenlejon.blogg.se/
Postat av: Pee

Elsa Billgren tycker jag är en fantastisk förebild när det kommer till kropp. hon är så vacker, kolla bara in headern på hennes blogg, heeeelt amazing! hon verkar stråla och jag hoppas hoppas hoppas det är inifrån det kommer, det kan inte vara något annat.



sen är DU grym som bjuder på dig själv!



Jag kämpar på med att vara nöjd, och oftast är jag det.

jag börjar ana ett samband mellan för lite mat och ångest, att det är underskott av näring, som ger ångest, inte tvärtom. vilket är helt nytt för mig (innan har jag dämpat ångest med mat sedan kompensation på det), och då har jag (utan behnadling förvisso) kommit långt i min friskhetsprocess.

jag jobbar på att acceptera mig som jag är, vilket är helt sjukt, med tanke på att jag ÄR JÄTTEFIN, men jag vill även acceptera och älska mig själv med lite mer med. det går upp och ner.



styrka till dig!

2011-02-15 @ 21:11:11
URL: http://a-dirty-pretty-thing.blogspot.com
Postat av: Pee

sen det här med den ständiga OBJEKTIFIERINGEN.

det är liksom den jag vill slippa. att bedöma mig själv utifrån hur jag ser ut.

varför kunde någon inte lära mig/varför kunde jag inte lyssna på, att jag är värdefull, just the way i am?!

2011-02-15 @ 21:13:12
Postat av: Matilda den andra

Hej igen gumsan; Mae West: http://www.britannica.com/blogs/wp-content/uploads/2007/07/maewest.jpg

var väl visserligen något av ett sexobjekt av sin tid men oerhört stolt över sig själv och sin kropp, och upphovsmakare till många ganska kända citat ("I'm no model lady, a model's just an imitation of the real thing." "I generally avoid temptation unless I can't resist it."I never worry about diets. The only carrots that interest me are the number you get in a diamond.")



Hur som helst tycker jag Elsa Billgren är ett bra exempel också :) Kram på dig!

2011-02-15 @ 21:57:51
Postat av: Tove

Matilda, då är så snygg!! Och jag tycker så mycket om dig också!

2011-02-16 @ 08:41:06
URL: http://flavigry.blogg.se/
Postat av: ellinor

Du är jättefin. Hoppas du kan se det själv!!

2011-02-16 @ 20:10:11
URL: http://ellinorss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0