Frisk.

Det är väldigt vanligt att ätstörda friskförklarar sig själva. Jag vet det av egen erfarenhet, men vet också att många andra gör så. "Nu kräks jag ju bara ibland", "nu kräks jag ju inte längre", "nu äter jag ju mat lagad av någon annan ibland", "nu har jag ju mjölk i kaffet", "nu hetsäter jag inte längre". Och så fortsätter man ändå att kontrollera sig själv, kontrollera sitt matintag, styra sin vardag och sitt sociala liv så att ätstörningen blir tillfredsställd, låta vågen bestämma hur mycket man är värd, låta kvällstidningarna bestämma om man duger. Nu använder jag "man" igen. För jag generaliserar med flit.

Jag har frågat Simone vad hon har för tankar kring att vara frisk, och hon anser att hon är det. På vissa sätt.. Ledsen, men du är inte frisk. Än. Jag vet att till exempel Malin menar att de flesta kvinnor är nojiga över sina kroppar, att det inte går att bli helt frisk eftersom ingen är det. Jag tycker inte att det är någon ursäkt. Om jag så blir den enda kvinnan i världen som är nöjd med mig själv, så är jag gärna det. Är det inte det faktum att så få är nöjda, som egentligen är sjukt? Jag tycker inte att det är okej.

Jag tror inte att det går att bli frisk, så länge ätstörningen får hålla fast i något. Varenda liten regel som sjukdomen satt upp måste brytas. Ätstörningen gjorde att jag köpte kaffe istället för en islatte igår. Ätstörningen gör att jag inte sätter på mig byxor. Ätstörningen gör fortfarande att jag ibland väljer det näst godaste, eftersom det är mindre kalorier i det. Ätstörningen gör att jag inte kan spegla mig. Ätstörningen gör att jag inte har tajta tröjor. Ätstörningen gör att jag dämpar ångest kortvarigt genom att få Jocke att säga att jag inte är tjock, eller genom att prova kläder och se att de fortfarande passar.

Det är inte friskt att behöva veta sin vikt. Det är in te frisk att mäta sitt värde efter vikten. Det är inte friskt att räkna kalorier!! Det är inte frisk att dölja vissa kroppsdelar för att andra ska slippa se den. Det är inte friskt att styra sitt sociala liv efter maten. Det är inte friskt att kompensera matintag med svält, träning, kräkning etc. Det är inte friskt att träna för att få äta. Det är inte friskt att träna om det inte är okej att inte göra det. Det är inte friskt att träna om utebliven träning ger ångest. Det är inte friskt att träna om träningen går före en själv. Det är inte friskt att träna för att känna ett egenvärde. Det är inte friskt att må dåligt över sig själv. Det är fan inte det.

Frisk är att i grunden vara nöjd med sig själv, med några dåliga dagar här och där. Frisk är att inte koppla samman mat och kropp med sorg, besvikelse, prestation, skam, ilska. De hör inte ihop. Frisk är att vara fri.

Det går att bli frisk, jag tror på det stenhårt. Jag ska försöka allt jag kan, och om jag misslyckas så får ni säga att det inte går. Men vänta tills dess.

J's matvåg. Jag blir så stolt att jag vill gråta! :)



Kommentarer
Postat av: Minna

Jag tror att det går att bli nöjd. Jag känner faktiskt rätt många tjejer/kvinnor som är nöjda med hur de ser ut och som inte tänker på mat o vikt. Men visst är det svårt att blunda för alla tidningsrubriker varje dag, och ignorera alla som bantar och trixar.

Det är lätt att lura sig själv att man är frisk, bara för att det är bättre än förut. Men jag håller med dig, man är inte frisk så länge ätstörningen styr någon liten tanke eller handling.



Jag har också gått på Idun, för ett år sen. Kul att du tycker att det är bra, jag tyckte också det. Men ja, kämpigt är det ju.

2011-02-09 @ 18:09:14
URL: http://krossaanorexin.blogaholic.se
Postat av: Sofia

Grymt bra skrivet! Håller med dig fullständigt och ska också försöka påbörja min kamp till att bli helt frisk, inte bara halv frisk om jag ens är de nu..

2011-02-10 @ 13:50:26
Postat av: Anna

Mycket bra skrivet Matilda!

Läste denna text och blev lite stolt...

Om detta är vad funderingar och ältande leder till är det fantastiskt. Denna text är resultatet av att tänka med sin hjärna, inte med sin ångest. Och även om det inte känns såhär tydligt alla dagar så har du denna text att läsa om igen och tänka rätt.



Huva, jag tänkte skriva något vettigt om kropp och film och så men jag har migrän. Mailar istället när den är klar.



Kram Anna

2011-02-10 @ 20:55:10
Postat av: Hampus

Ååh Matilda jag blir så stolt av att läsa om din utveckling. Även om du inte är frisk än så känns det som att kunna skriva allt det du skriver är ett stort steg. Du vågar satsa! Vågar gå den tunga vägen, den enda vägen som går framåt.

Och du skriver så bra! Tycker framför allt om den här meningen: "Det är inte friskt att träna om det inte är okej att inte göra det."

Hoppas vi kan ses snart!

Kraaam

2011-02-13 @ 21:58:58
Postat av: matilda

Du är klok!

Jag tror på dig.

2011-02-16 @ 22:28:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0