Friskare än gemene man.

Hillevi Wahl har skrivit om ätstörningar igen. En ganska ointressant kolumn, tycker jag, men jag gillade det här:

"- Många av oss som tidigare har varit drabbade av ätstörning har blivit tvungna att ifrågasätta normer, bantningshysteri, utseendeideal och mediebudskap, vilket inte sällan har lett till att vi inte endast är friska, utan numera kan känna oss ännu friskare än gemene man, säger Nike Linn Säfwenberg, redaktör för ABK:s tidning Insikt."

Gillar som sagt när jag får saker bekräftade sådär. (En vacker dag tänker jag lita på mig själv också, lovar). Ätstörda som försöker bli friska, men som inte riktigt vill släppa taget, försvarar ofta sjukdomen med att "alla har lite ätstörda tankar". Jag har alltid ansett att det är ofriskt med kroppshat, ofriskt med tvångsmässig träning, ofriskt att kompensera, ofriskt att ha matångest, ofriskt med bantning och dieter för normalviktiga. Och det är det.

Det ska bli så JÄVLA SKÖNT att komma ur det här.

(Imagine en jätteglad bild av mig. Tyvärr log jag bara på bild när jag var mager (?)).


Kommentarer
Postat av: Martina

Alla har lite ätstörda tankar. Sant, men bara för att alla andra har det behöver inte du ha det. Braa tanke gillas starkt.

Krönikan var bra. Du är duktig på att hitta saker du. Gillar detdär med att hon också nämnde att det inte främst är maten som är den stora grejen, utan att det mer är ett redskap för ett inre kaos. Och det är insidan man behöver jobba mer på. Man kan bli helt frisk, hejaheja!!;)

2011-04-01 @ 14:11:39
Postat av: Don't mind me

Jag läste också den kolumnen och tyckte precis som du, att den var rätt menlös förutom just den där biten. Brukar ofta fundera över hur fan man ska kunna bli frisk i en sån här ätstörd värld, men en av förmånerna med att gå i behandling för en ätstörning är att man får möjlighet att verkligen se bakom all skit som som vi hela tiden matas med. Så visst har vi bra förutsättningar att inte bara uppnå normalätstördhet (om det finns något sånt), utan faktiskt bli helt friska.

2011-04-01 @ 16:17:41
URL: http://dontmindme.blogg.se/
Postat av: amanda

bra inlägg. du är BRA. motivation och pepp för mig :) ibland blir jag skraj och tror att det inte går att bli frisk. men så sveper bloggar som din förbi och man är på banan igen. det kommer ta tid och det är jag medveten om. det handlar om att hela tidenm arbeta aktivt med tankarna, inte bara maten ;) kram till dig!

2011-04-02 @ 11:20:14
URL: http://bootylicious.devote.se
Postat av: Lisa

Jag är verkligen övertygad om detsamma! Vi kommer va så jäkla mycket klokare än "vanliga" människor, vi vet hur man kan äta på riktigt utan problem, hur man bör äta, hur kroppen fungerar etc. jag känner det redan o det gör du med, dt vet jag . yey!! :)

2011-04-02 @ 20:30:36
URL: http://www.hatkarlek.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0