Jag och mitt monster..

..heter den här bloggen. Men monstret har hamnat i skymundan, det handlar mest om mig nu. Jag har kommit jättelångt med mitt tillfrisknande. Sådär långt att jag ofta glömmer bort att jag är sjuk. Men jag måste erkänna att jag har blivit lite av en slacker. Framstegen var så många och gick så fort när jag började på Idun, så nu chillaxar jag bara och låter de sista, små sjukligheterna vara. Det är dumt. Åtgärda!

Monstrets territorier:
  • Jag undviker kakor, chips, godis. Jag är rädd att jag inte ska bli nöjd när jag börjat äta. Men det blir jag ju. Väldigt onödig punkt alltså.
  • Jag litar inte på mig själv i viktiga frågor. Blir som ett barn när något ska beslutas, måste fråga alla andra om råd. Det här kan inte heller vara en särskilt svår punkt, för om jag lugnar ner mig så kan jag oftast tänka rationellt.
  • Jag undviker läsk. Jag tycker inte att det är särskilt gott, men det är ingen ursäkt. För det handlar mest om att det är otäckt. Jag vet inte vilka mängder som är lagom, och det gillar jag inte. Även om jag inte bryr mig så mycket när jag väl vet det, för min kropp vill ha mer sweets än rekommenderat ibland och mindre ibland.
  • Jag är rädd för att äta utöver matschemat. Trots att de på SCÄ säger att det inte gör något om det händer då och då. Jag väger mig aldrig heller, så jag vet inte om det gör någon skillnad. Skulle nog vara lättare att prova om jag fick kolla vad som händer med vikten..
  • Jag gillar inte att ta mer mat. Vill ha en färdig portion på tallriken, så att jag slipper ta ansvar själv. Lätt att öva bort, tror jag.
  • Jag låter min "dagsform" (tjockkänsla) avgöra mitt humör när jag är med Joakim. Tidigare avgjorde dagsformen mitt humör hela tiden, så det är ett framsteg. Men.. Fan, alltså. Jag vill inte ha det så.
  • Jag hatar min kropp.
  • Jag hatar mitt utseende.
De sista tre punkterna vet jag inte alls hur jag ska jobba med. Det är oftast okej, jag kan bryta tankemönster och låta bli att spegla mig om jag till exempel är ute på stan. Men med Jocke är det svårare. Att vara nära någon kräver ju ändå en viss självacceptans. Det är inte så roligt att kramas, göra romantiska saker eller ha sex när man känner sig otäckt äcklig. Jag vill inte att utseendet ska betyda något, men.. Det vore skillnad om jag förstod vad han ser i mig.

Kommentarer
Postat av: camilla

Hej :) hur går allt för dig? har du haft en bra helg?kram

2011-04-11 @ 11:19:48
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: Sara

En dikt : )



Nära jorden vill jag vandra

Låta friden spira genom mig som liv

Växandes bland stenarna på våren

Efter vinterns långa vila, ta ett kliv

Och sjunk ned i markens mjuka tysta mylla

Bara sjung en sång som fågeln i ditt bröst

Och låt alltings tunga hjärtslag ge ditt väsen

En ny mening utan längtan, en ny tröst

2011-04-11 @ 13:58:18
Postat av: Lisa

är du inte rädd för att falla tillbaka när du undviker sötsaker?

vad hette din öl-kille föressten?

kram på dig!

2011-04-12 @ 14:15:15
URL: http://www.hatkarlek.wordpress.com
Postat av: Jenny

Haj. Så himla bra ändå att du kan se de här grejerna och t o m tänker kring hur du kan bli av med dem. Tror du kommer ge äs-monstret en rejäl känga till..:)



Sen det här med depression... det är så himla komplicerat. man vill ju tänka att bara man börjat äta normalt och fått stabil och normal vikt så mår man bra. Men det återstår säkert ofta just sådana saker som depression. Det är väl att försöka att inte ge upp och jobba på precis som du gör. Hitta intressen (som latinodans hihi) och börja hitta de där guldkornen i vardagen igen..



Tar du antidepressiv medicin? Kram (och jobba på, du är en sann inspiration och skriver så insiktsfullt och bra tycker jag)

2011-04-12 @ 15:47:35
URL: http://bortomljusochmorker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0