Tisdag 22 mars

Har lovat mig själv att faktiskt läsa den nya kursen som startade igår. Jag misslyckades igår, jag var helt enkelt omotiverad. Nya tag idag, men redan efter frukosten så gick det åt helvete. Jag tänkte gå osminkad, kom fram till att jag inte kunde det, sminkade mig, kom fram till att det inte hjälpte, blev sittandes i sängen tills föreläsningen redan hade börjat. Smsade Sara och gnällde lite över att jag inte var kapabel att ta mig de 200 metrarna till skolan, men hon peppade mig så idag har jag varit på tre timmars föreläsning! Det handlade om Plan- och bygglagen, Miljöbalken, översiktsplaner och detaljplaner, och sånt har jag redan läst på KTH. Det var trevligt att vara bland folk, och en tjej i klassen frågade vad jag tränar för att få så snygg rumpa.. Sjukt stolt berättade jag att jag inte tränar alls. Got it from my mama. Heh.

Tog med Sara och Muca hem på en fika, det var riktigt trevligt att inte umgås över en uppsats med deadline alltför snart.

Nu, ladies and gents, ska ni få höra!

Jag slutade träna i januari förra året, med undantag för en period med löpning förra sommaren. Sen dess har jag inte tränat alls. I helgen fick jag ett erbjudande om att dansa billigt i 13 veckor på Tony Irving Dance Academy. Erbjudandet marknadsfördes med "kom i form", "beach 2011" och "en dansares kropp", men det är en dansskola, inget gym. Jag har alltid velat lära mig dansa, men tänkt att dans är för snygga tjejer (!). Nu blev jag galet peppad! Mailade min terra, smsade Anna för råd och diskuterade för- och nackdelar med Jocke i timmar.

Jag är livrädd för att bli träningsberoende. Livrädd för att tro att jag behöver träna för att trivas med mig själv. Livrädd för att börja fokusera på förbränning eller träning för en snyggare kropp. Livrädd för att få ångest om jag inte orkar träna.

Men.. Jag älskar att använda min kropp. Jag saknar ihjäl mig efter boxning. Jag är förbannat less på att ätstörningen bestämmer vad jag får och inte får göra. Jag kommer börja träna någon gång, och det vore skönt att göra det medan jag har min terapeut som stöd.

Det viktigaste är att jag vet att jag kan acceptera min kropp när jag inte tränar. De senaste tre dagarna har jag gjort det, men räcker det? Jag kommer kunna se tillbaka på bilder från nu, och veta att det inte hände så mycket. Jag som helt otränad är inget monster. Eller kommer jag inte se det? Jo? Nej?

Såhär har jag hållit på i tre dygn. Insåg tillslut att erbjudandet hade medföljande ångerrätt.. Jag ringde dansskolan och gjorde lite research.

"Det är en tjej i telefonen, hon är ätstörd. Kan du prata med henne?"
-Eh. Jo. Hej. Alltså. Min kropp klarar träning, men jag pallar inte om lektionerna fokuseras på kroppen och förbränning och "beach 2011" och sånt tjafs. Håller ni på med sånt?

Jag är ganska stolt över min efterforskning, och idag var jag på street-lektion. Jag är sämst i världen på att dansa!! Haha. Trodde verkligen inte att jag skulle vara så okapabel att följa en 20-sekunderskoreografi.. Men jeez, vad roligt det var. Inget träningssnack ihuvudtaget, det var underbart.

Åh, vad jag är glad. Mitt liv är på väg tillbaka.


Kommentarer
Postat av: Tant Malin

Åh vilket härligt inlägg! Så himla kul att läsa hur mycket bättre du mår! Och så bra att du gjorde ordentlig research, jag är superimponerad!

2011-03-22 @ 23:08:57
URL: http://tretusenggr.blogg.se/
Postat av: therese

m..m.me..me...men vår lunch idag då? :(

Dansar Tony Irving street? :P

2011-03-22 @ 23:15:23
URL: http://skuggdoft.blogg.se/
Postat av: My

Jag blir glad jag med, när jag läser ditt inlägg. GO for it :D

2011-03-23 @ 07:39:26
URL: http://tankarimy.blogspot.com
Postat av: Matilda den andra

Hurra! :D

2011-03-23 @ 07:58:02
Postat av: Lisa

Gud vad kul att höra!! :) :)

Bra att du orkade iväg till föreläsningen även, många jättebra saker på en dag du!!



Sv: Jo det vore konstigt om man inte blev medveten om det.. ska vara på min vakt:) helt klart!



Wow! Sjukt bra förbättring där på testet!



Det är ganska enkelt egentligen... jag kan ignorera det just därför att jag vet vad som är bäst för mig, vad jag behöver. Allas behov och kroppar är individuella ju. Om min kompis säger att hon slutat med kolhydrater gör jag inte det för det, för jag vet att det inte är bra för mig, vet vad det leder till.. och jag älskar kolhydrater dessutom, whats the point?! om däremot alla, och då menar jag ALLA skulle komma o säga att dom inte äter godis och andra sötsaker längre.. så skulle det däremot inte kännas så bra att jag gör det kanske..

Men som sagt, om en säger at hon/han bara äter 2 gånger per dag rör det mig inte i ryggen, jag vet vad min kropp mår bäst av. alla har olika ämnesomsättning, kroppar, blodsocker etc.. det kanske är bra för just denne. (men troligtivs inte egentligen) är du med? :)

I hans ögon så är du speciell och han älskar dig. varför skulle du inte vara värd att älskas?/varför skulle han ljuga? har du kommit på någon, BRA, anledning till det? :P

Hur länge har du och Jocke vart tillsammans föressten? Var du ätstörd när ni träffades?

HUR började din äs föressten? kan du inte skriva ett inlägg om det?:) om du vill dvs.. alltid intressant..

2011-03-23 @ 10:03:17
URL: http://www.hatkarlek.wordpress.com
Postat av: Nadja

Hurra för att du är så fantastisk!!!!!

2011-03-23 @ 10:03:23
Postat av: Simone

Dansen räddade mitt liv! Det är det bästa som har hänt mig förutom min pojkvän och min fina mamma. Det underbara med dans är att man inte tänker att man tränar, man har bara kul :) Lycka till!!

2011-03-23 @ 15:53:08
URL: http://anamiasimone.bloggsida.se/
Postat av: amanda

underbar blogg! har just hittat hit. and I totally love it :) jag älskar oxå att dansa och att utöva yoga och pilates. är supersugen på att gå tillbaka, inte lyssna på dumma ÄS som tänker mer kring förbränning och utseende. fuck beach 2011. låt oss istället lyssna till hjärtat och själen som vill skaka rumpa! :)

2011-03-23 @ 16:51:38
URL: http://bootylicious.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0