Pippi Långstrump.

Astrid skapade en lysande förebild, om jag får säga det själv. Och det får jag, det är ju min blogg.



"Om man är tyst för länge så vissnar tungan."

"Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg."

"Om ni skulle ta och gå hem nu, så att ni kan komma tillbaka igen i morgon. För om ni inte går hem så kan ni ju inte komma tillbaka. Och det vore ju synd."

"Minnet av den onaturliga flickan och hennes osmakliga äventyr i Lindgrens bok, kan, om hon eljes ihågkommes, inte bli annat än förnimmelsen av något obehagligt, som krafsar på själen." (John Landquist i Aftonbladet, 18 augusti 1946 (kom ihåg vad jag har sagt om Aftonbladet - ren skit!)). Ni hör ju, var hade vi varit utan henne?!

Pippi gör vad som faller henne in, hon är talför och trotsar alla sociala regler. Jag gillar att hon hittar på egna ord, sover med fötterna på huvudkudden och går baklänges på gatorna. Hon beter sig inte alls som en flicka "ska" göra, den regeln finns ju tyvärr kvar än idag.

Lindgren själv har sagt detta om Pippi: "Det är många, många flickor, vuxna, som talat om att Pippi hjälpt dem ... Många har sagt att hon givit dem nån sorts kraft. Och det kan man förstå för i alla tider har det varit så att pojkar, pojkar, pojkar - och så kommer det en flicka. Då är det klart att de börjar tänka att kanske kan jag också."




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0