Onsdag 30 mars

Var kommer alla ni fantastiska människor ifrån?! Blir mentalt livräddad varje gång jag loggar in, det är fint!

Jag hanterade mina självmordstankar på ett väldigt märkligt sätt igår. Tänkte promenera, men det hade varit ätstört så jag bestämde mig för att åka buss i stan istället. Missade bussen, så jag blev liggandes på en madrass i vårt nya rum i en timme. Sen gick jag in till Jocke igen, trött och lite apatisk men verkligen inte särskilt självmordsbenägen. Jag är helt klart på bättringsvägen, snacka om mesig må dåligt-kväll.. Haha.

DN har skrivit om ätstörningar de senaste dagarna. Jag tycker att det är skönt att de tar upp ämnet, samtidigt som jag blir så otroligt sänkt av att många inte har någon förståelse för sjukdomen. Ännu mer sänkt blir jag av att vi ätstörda är så jävla många.. Men det är bra att fler och fler "kommer ut" och söker hjälp. En ätstörningspsykolog svarar på frågor här. Detta tyckte jag var intressant:

"Redan under medeltiden var självsvält hos unga kvinnor ett välkänt faktum. Man tror att det ofta handlade om former av fasta och självplågeri för att försöka uppnå högre andlighet. 1694 kom en medicinsk beskrivning av fenomenet som med tiden utvecklades till det vi idag kallar för anorexia nervosa."

Och detta:

"Tidigare har man trott att ätstörningar enbart funnits i västvärlden, men nu finns indikationer på att det är relativt vanligt även i t ex Asien, Afrika och Sydamerika. Det verkar alltså finnas i stort sett i hela världen."

Jag visste redan om det, men av någon anledning känner jag mig tryggare när jag kan hänvisa till en text när jag blir ifrågasatt. Hur många gånger har man inte fått höra att man är bortskämd, att ÄS är ett I-landsproblem eller att man bara är utseendefixerad? Äh, det här vet ni redan.

Har ägnat hela dagen till flytten. Eller snarare till att sortera saker så att de tar så liten plats som möjligt, det är lite trångt för två personer, en kanin(bur) och 18 krukväxter på 17 kvadrat. Har dåligt samvete för lillgrisen som har varit instängd nästan hela dagen, men han är väldigt mycket i vägen när han springer mellan fötterna på en hela tiden. Nu går han i alla fall lös i rummet, helt tokig. Disorienterad eller väldigt glad vet jag inte, det är lite svårt att läsa av honom.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Stolt över vad? Att jag nämnde ditt namn i inlägget menar du?:) Gjorde det för att jag har sett att du flera gånger försökt förklara samma "enkla" ekvation på din blogg, o jag vet att du vet, vi är två bevis på att det går, liksom. :)

2011-03-31 @ 10:38:47
URL: http://www.hatkarlek.wordpress.com
Postat av: Martina

Ja det är helt tokigt hur många ätstörda det finns och helt tokigt hur få det är som pratar om det!!!!

Kära värld man blir lite rädd när man läser alla frågor dock. Mamma mia. Vart är världen påväg liksom. Vet iofs inte riktigt om jag verkligen vill veta det.



2011-03-31 @ 15:35:20
Postat av: Jenny

Hej tjejen och tack för tipset ang DN, ska läsa detta. KRAM*

2011-03-31 @ 19:20:03
URL: http://bortomljusochmorker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0