Söndag 13 februari

Hej. Idag är jag schizofren igen. Började inlägget såhär imorse:

Hyckleri, kallas det. Jag peppar och argumenterar och påstår att det är såhär man ska äta. Att man inte blir tjock. Att SCÄ's metod fungerar.

Jag har ju sett det fungera på andra. Jag vet fan inte varför, men jag är inte en av dem. Jag ger upp nu. Igår tyckte jag att jag skulle ta tillbaka helkroppsspegeln och "vänja mig" vid min kropp. Det gick dåligt. Jag började bråka med Jocke, vägde mig och dog inombords. Jag är tillbaka på vikten då allt började.

Morfar (-8 kg från min vikt nu):
- Du ser så frisk och välmående ut nu, när du inte är så rund.

Kompis mamma (-9 från nu):
- Du ser väldigt bra ut nu, du var ju lite rund innan..

Kille (-9 från nu):
- Vad snygg du har blivit.

Kille (-11 från nu):
- Nu är ju din kropp perfekt.

Kille (-11 från nu):
- Du har blivit så jävla snygg.

Tjej (-10 från nu):
- Din mage är så snygg, jag vill också ha en sån.

Mamma (-9 från nu):
- Kan inte du hjälpa mig att gå ner i vikt?

Tjej (-11 från nu):
- Du har blivit så snygg!

Kille (-9 från nu):
- Du har blivit skitsnygg. Om det inte vore för att du var *s kompis så skulle jag försöka få hem dig nu.

Mamma (angående min ätstörning, hon ville veta vad jag vägde -7 från nu):
- Jaha. Så pass. Men då är det ju ingen fara.

Kompis mormor (-7 från nu):
- Vad snygg du är nu när du har gått ner i vikt. Du ser så välmående ut!

Det var ett litet axplock från de kommentarer jag fått från de som har fått sig en ordentlig titt på före- och efterbilder. Det här är kommentarer från människor som inte sett mig innan jag blev sjuk:

Kille (-12 kg från min vikt nu):
- You're so fit, it's so sexy!

Kille (-12 från nu):
- Your body's perfect.

Tjej (-14 från nu):

- You're so skinny, I'd love to look like you!

Kille (angående att jag inte kunde ha min balklänning längre, då vägde jag -9 från nu, på balen -3 från nu):

- Jaha, var du en liten tjockis förut?

Kille (-9 från nu):
- Din kropp är perfekt.

Kille (-9 från nu):
- Alla tjejer borde se ut som du.

Kille (-9 från nu):
- Tänk om min flickvän hade en kropp som du.

Kille (-7 från nu):
- I love your body, it's perfect.


Jag tänkte skriva en lista på några av de kommentarer jag fick om mitt utseende innan jag blev sjuk, men jag kom av mig. En fin vän skrev sms, en annan sa kloka ord i chatten och en tredje ringde och räddade min dag, så nu fortsätter jag dagens inlägg:

Angående alla de där kommentarerna.. För det första, "det är preskriberat nu, det var ju typ 1873". Tack, älskade Natanya. För det andra, vilka jävla idioter! Även om deras ord sitter som gjutna i mig så kände jag hur jag började skratta för mig själv när jag skrev ner dem. Vadå vill se ut som mig? Sluta äta då. Du kommer förstöra ditt liv, men så jävla svårt är det inte. Du vill ligga med mig men kan inte eftersom jag är vän med din flickvän? Ditt jävla äckel. Jag är perfekt nu? Perfekt som i att se ut som en elvaåring? Sök hjälp.

Jag blir ledsen när jag tänker på alla de här kommentarerna, men min starkaste känsla är faktiskt att jag tycker synd om alla de som har påverkats av dagens läskiga ideal. Det är uppenbarligen inte bara jag.

Jag har fått två helt underbara mail den senaste veckan. Så där underbara att jag skulle vilja tatuera in dem. Sjukt bra idé, faktiskt..

Veronika, som du kanske förstår kan jag inte kommentera på din blogg. Tror inte att jag behövde väga mig i början på SCÄ, jag var ju inte sjukligt smal och min sjukdomsbild hade inte så mycket med vikten att göra. Det beror kanske lite på vilken behandlare du får. Men jag tycker nog att det kan vara en bra idé att ställa sig baklänges på vågen. Jag känner det nu, jag vinner absolut ingenting på att veta vad jag väger. Varken för 12 kg sedan eller nu.

Ber om ursäkt för mitt ickemotiverande sätt att skriva idag. Nu ska jag försöka komma fram till om jag vill vara med en kille som vill vara med en ful tjej eller inte. Tål att funderas över.

I don't care if it hurts,
I wanna have control
I want a perfect body
I want a perfect soul

I want you to notice

when I'm not around
You're so fuckin' special
I wish I was special
But I'm a creep

I'm a weirdo
What the hell am I doin' here?
I don't belong here, ohhhh, ohhhh

I don't belong here...



Kommentarer
Postat av: Alexandra

Hej, en liten tanke bara som slår mig som jag ville dela med mig av, inga stora ord men ändå. Det krävs mycket mental styrka för att sätta ord på alla tunga känslor som krigar i skallen. Jag ser upp till alla som kämpar så på grund av detta, på riktigt det gör jag, det är så mycket lättare att stänga inne allt och låta det koka där. Kramar.

2011-02-13 @ 17:47:47
Postat av: A

Usch... vet hur det är, har samma erfarenheter. Folk som påpekade hur snygg man hade blivit nu när man hade gått ner i vikt... men vet du vad? Fuck them. Vi är fortfarande snygga. Snyggare, det är inget attraktivt med att se ut som ett barn. Tack för den här bloggen, kram!

2011-02-14 @ 18:52:26
Postat av: Simone

Oj, de där kommentarerna berörde mig starkt, jag har fått liknande kommentarer, även om de inte varit så många. Din mamma måste vara min mamma, för hon har sagt exakt likadant...

Jag älskar min mor jättemkt, men jag kan inte riktigt förstå att man frågar någon som man vet har problem med mat/utseende att hjälpa dom att gå ner i vikt. Eller hjälpa att räkna kalorier. Eller fråga hur mkt kalorier det är i det o det....

Jag börjar seriöst undra om de enda kompisarna jag kommer att kunna ha är andra ätsörda som har tillfrisknat. För inte fan är alla andra normala. Ibland vill jag bara skrika KAN NI HÅLLA KÄFTEN o sluta prata om vikt/banting o sluta kommentera andras utseende! Jag är så jävla trött på denna utseende-fixering!

2011-02-15 @ 20:57:55
URL: http://anamiasimone.bloggsida.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0