Ångest

De som känner mig riktigt väl vet att jag är svag för punktlistor. Here it comes!

  • Ångest är inte farligt. Enligt läkarna på Psykakuten på St Görans så har ingen dött av ångest. Med tanke på deras erfarenhet så väljer jag att tro på dem. Även om ångest är det otäckaste som finns.
  • Det är naturligt att få självmordstankar i samband med ångest. Det betyder såklart inte att det inte är allvarligt, men det kan vara skönt att veta att hjärnan ofta använder exit-tankar som en ventil för att hantera tankarna. Det betyder inte att man har blivit knäpp, och väldigt många känner så. Prata om det. Det är inte du som vill ta livet av dig, det är sjukdomen.
Jag är inte en sån som kan ta en promenad eller se en film när jag har ångest. Oftast förmår jag mig inte ens att resa mig ur sängen. Här är tips på hur ångestkänslorna kan hanteras (trust me, jag är erfaren):
  • Kramas. Jag är lyckligt lottad med en pojkvän som vet när det här behövs, alla har inte sån tur. Men finns det någon att krama, krama den. Det fungerar bra med vår kanin också, så länge jag inte kramar för hårt.
  • Ligg på rygg på golvet och lyssna på hög musik, helst med mycket bas. Roxette är perfekt. Heh.
  • Prata om det. Få ut allt i ord. Finns det ingen att prata med eller ringa, så skriv.
  • Rita/måla. Fult. Vad som helst. Men att det ska vara fult är viktigt för mig.
  • Lek med lera. Modellera i åtta färger, 36 riksdaler på Panduro. Perfect.
Om ångesten är påväg att komma, men inte riktigt har fått grepp om hela bröstkorgen än, så fungerar det här bra för mig:
  • Ring någon
  • Städa/rensa en garderob/plantera om blommor.
  • Boxas om du har tillgång till en boxningssäck.
  • Mocka om du har tillgång till ett stall.
  • Skritta ut om du har tillgång till en häst.
Jag är klok, jag.


Kommentarer
Postat av: Linda

Hej, vad kul att du skaffat en blogg. Har läst hela nu och känner så väl igen mig i massor. Starkt av dig att jobba för att bli frisk, hoppas att det kommer bli bra.

Kram

2011-01-19 @ 15:19:31
URL: http://frokenlejon.blogg.se/
Postat av: Tove

Åh, finaste Matilda.. nu har jag läst igenom allt du har skrivit.. jag är helt, tom på ord.



Du beskriver allt, så bra. Jag känner igen mig i allt du skriver, självklart, för du vet vad du pratar om.



Det intryck jag fick av dig var först hur liten du var, sedan hur rolig du var, sedan hur öppen du var, sedan hur modig du var. Jag blev glad av att höra att du tyckte så mycket om Idun, och verkligen vågade "ta plats". Du vågade säga precis vad du tyckte och kände, det tycker jag är jättebra!



Du behöver aldrig, aldrig någonsin oroa dig för att någon skulle tycka du var äcklig eller tjock - för då vore du bara dum. Du är så otroligt söt ska du veta, precis som du beskriver oss, ser ju vi på dig.



Vänd på steken, vad får dig att tro att du är så himla speciell? Varför vore du den fula ankungen?



Nu satsar vi Matilda, inget kan stoppa oss, för vi får äntligen den hjälp vi förtjänar och behöver. Jag kommer alltid finnas här om du vill något, vare sig prata, gråta eller skratta, så är jag vid din sida. :)



Kram!

2011-01-19 @ 15:33:08
URL: http://flavigry.blogg.se/
Postat av: Hampus

Du gör helt rätt i att vara ärlig! Der är så mycket jag vill skriva, hur bra du skriver, hur intressant du är och vad glad jag blir när du mår bra! Om jag var i samma situation som du skulle den här bloggen vara så otroligt värdefull, betydelsefull, som en kompis.

Och så är du en av dom absolut, absolut, absolut FINASTE människor jag känner! (om inte den finaste, (men jag tycker inte om o rangordna mina vänner)). För att du är den du är! Din omtänksamhet och ärlighet. Du är väldigt snäll också! och rolig såklart. ja! och smart, Matilda!

2011-01-19 @ 19:06:56
Postat av: Hampus

Sen kan jag tillägga att jag inte bryr mig det minsta hur du ser ut.

Kram!

2011-01-19 @ 19:56:13
Postat av: My

Hittat hit för första gången så jag lämnar ett litet avtryck. Bra råd förresten....och visst är det så...ångest är ju inte farligt...egentligen / My!

2011-01-19 @ 22:25:46
URL: http://tankarimy.blogspot.com
Postat av: Malin

Hej Matilda, så gulligt av dig att skriva om mig! Och vilken bra blogg, så bra skrivet om hur det är att gå på behandling för äs. Måste säga att jag blir lite avundsjuk, tänk om jag fått genomgå en liknande behandling när jag var i din ålder.... Nu väntar jag med spänning på fler inlägg!

Kram!

2011-01-20 @ 20:07:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0